fredag 27 oktober 2017

Barns logik

Barnen ska äta kvällsmat. De tog ca 10 minuter att bestämma sig vad för kvällsmat som lockade. 

Tösen valde till slut mjölk och flingor men ångrade sig precis innan jag hann hälla i flingorna. Hon skulle såklart ha musli i istället. Sagt och gjort.. 

Blev hon nöjd? Nja, det var lite velande fram och tillbaka om hon tyckte att det passade ihop, mjölken och muslin.. Fast helst av allt ville hon faktiskt haft gröt! Med mjölk! Och kanel! Och socker!

Jaha, hade varit trevligt att veta innan kan jag känna. Till saken hör att vi inte hade någon gröt hemma i vilket fall som helst. Men det skulle ju mamma tänkt på såklart! Hon fick hur som helst nöja sig med musli och mjölk, och jag stod inte högt på listan av hennes favoritpersoner.

Lilleman valde yoghurt och musli. Typ samma sak som alla andra kvällar. Han äter glatt tills tallriken är totalt renskrapad... "Men, jag ville ju ha mjölk och musli... samma som M", säger han med extremt gnällig röst. "Varför fick inte jag deeeet? Varför fick bara M deeeet? Dumma mamma!!"

Det är väl trevligt när man förvandlas till syndabock för de mest ologiska sakerna mina barn hittar på.. Trevligare ändå är det när båda barnen tjurigt vägrar öppna munnen när tänderna ska borstas. I säng med dem och jag är inte vatten värd. Nu är det pappa som gäller.

Jag som är van vid deras tvärvändningar lägger mig i soffan med lite gott att smyga mig med och helt plötsligt, just som det är mest spännande på tv, så skriker båda två efter mig!! "Maaaaaaaaamma, mamma, mamma, mamma, mamma.... kooooom!!"

Men.... suck!!

Efter lite krokodiltårar, från både mig och barnen, så var det fred mellan oss igen.. Helt apropå ingenting alls så var jag ganska långt upp på deras lista av favoritpersoner igen! VICTORY!!

Mission accomplished så att säga. Passade på att lägga mig i soffan och däcka för att minska risken för att glida ner på topplistan igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar